opieka logopedy

Prowadząca:
Agnieszka Winiarska-Szramka
 – absolwentka studiów wyższych na kierunku logopedia; studentka studiów podyplomowych na kierunku neurologopedia.

 

Język... jest źródłem myśli
Kiedy dziecko opanowuje język osiąga możliwość organizowania na nowo swojej percepcji i pamięci: opanowuje bardziej wyrafinowane formy odzwierciedlenia rzeczy w świecie zewnętrznym; zdobywa zdolności do wyciągania konkluzji ze swoich obserwacji, do dedukcji i możliwości myślenia (A. R. Łuria).

Cele tarapii pedagogicznej:

  • rozszerzanie świadomości logopedycznej wśród rodziców, nauczycieli i dzieci;
  • czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy dziecka poprzez wczesną diagnozę i stymulację funkcji językowych;
  • korygowanie złych nawyków i wad artykulacyjnych;
  • ścisła współpraca z domem rodzinnym dziecka oraz nauczycielami bezpośrednio uczestniczącymi w procesie terapeutycznym.

Zadania szczegółowe 

a) ukierunkowane na dziecko:

  • prowadzenie działań profilaktycznych, wśród dzieci najmłodszych prowadzących do zaszczepienia w nich prawidłowych nawyków artykulacyjnych;
  • wczesne wykrycie ryzyka zaburzeń mowy, wobec dzieci przejawiających określone dysfunkcje w obrębie narządu żucia, połykania i oddychania oraz podjęcie odpowiednich działań;
  • zapobieganie wymowie między zębowej;
  • objęcie systematyczną terapią logopedyczną dzieci wymagających pomocy w zakresie stwierdzonych zaburzeń i wad wymowy;
  • usprawnianie kompetencji językowych dziecka;
  • wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka;
  • wzmacnianie wiary we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny;

b) ukierunkowane na rodzinę:

  • nawiązanie ścisłej współpracy z rodziną dziecka;
  • popularyzowanie działań profilaktycznych, wspierających rozwój mowy dziecka (organizowanie prelekcji, ćwiczeń pokazowych, instruktażu)
  • wdrażanie do czynnego udziału w proces terapeutyczny, poprzez kontynuowanie terapii poza gabinetem logopedycznym;
  • eliminowanie niewłaściwych postaw rodziców wobec dziecka z wadą wymowy;
  • wspieranie, motywowanie dziecka do wspólnych ćwiczeń i zabaw z rodzicem;
  • organizowanie zajęć otwartych dla rodziców
  • pomoc rodzinie w zakresie kontaktu z innymi specjalistami (np. laryngolog, foniatra).

Ramowy program terapii logopedycznej obejmuje:

  1. Diagnozę logopedyczną.
  2. Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek:
  • ćwiczenia oddechowe,
  •  ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy,
  •  ćwiczenia emisyjno - głosowe. 

 3. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy:

  • wywołanie głoski w izolacji,
  • utrwalenie głoski korygowanej na materiale językowym w logotomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach,
  • ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach wyliczankach, powiedzeniach,
  • automatyzacja poprawnej  wymowy:  w mowie spontanicznej, w opowiadaniu ilustracji, historyjek obrazkowych, podczas  rozmów  kierowanych,
  • ćwiczenia utrwalające z wykorzystaniem komputera. 

  4. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną:

  • ćwiczenia ortofoniczne (udział w zajęciach grupowych),
  • ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonemowego,
  • ćwiczenia i zabawy z muzyką: logorytmika,
  • ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka: rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej,
  • kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek,
  • Wyrabianie u dzieci umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną, wskazywanie różnic pomiędzy gwarą a językiem literackim.

Programy indywidualnej terapii logopedycznej zostaną dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka.