Zajęcia umuzykalniające tzw. Gordonki oparte są na muzyce połączonej z
ruchem, przy czym szeroko pojęta muzyka oznacza tu: słuchanie, śpiew, ruch
oraz gra na instrumentach. Warto wspomnieć również, że zajęcia mają
charakter swobodny, nienarzucający, co potwierdza rezygnacja z ruchów
naśladowniczych, schematycznych.
Dziecko odczuwa swobodę w poruszaniu się i jego reakcje ruchowo-muzyczne są
akceptowane, a działanie osoby prowadzącej zajęcia polega na nakierowywaniu
i motywowaniu dziecka.Umuzykalnianie metodą Gordona wspomaga naturalny
proces rozumienia muzyki.
Głównym zadaniem rytmiki u dzieci w wieku przedszkolnym jest wzbudzanie
ciekawości muzycznej, która z czasem przekształca się w świadome
przeżywanie muzyki np. poprzez śpiew czy taniec.Rytmika ma wszechstronny
wpływ na ogólny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Dzięki niej maluch
uczy się interpretować muzykę, dając tym samym podstawy do umiejętności
przeżywania piękna i sztuki, które może później rozwijać. Na zajęciach
zdobywa podstawowe wiadomości o świecie, kształtuje swoją osobowość
twórczą, staje się otwartym, wrażliwym, myślącym młodym człowiekiem, a tym
samym o wiele łatwiej będzie wkroczyć w etap szkolny.
Kiedy maluchy słyszą swoje ulubione przeboje, bez zastanowienia zaczynają
podrygiwać, podskakiwać i pląsać. Ruch w takt muzyki to dla maluchów
najnaturalniejsza rzecz pod słońcem. Nic dziwnego więc, że dzieci tak lubią
zajęcia taneczne i chętnie w nich uczestniczą. Wbrew pozorom, wygibasy na
parkiecie to nie tylko świetna zabawa. W tańcu nie ma miejsca na nudę –
figury i układy zmieniają się szybko, a twój maluch skupia swoją całą uwagę
na muzyce. Jednocześnie, trochę mimochodem, poszczególne elementy zabawy
ćwiczą ciało i umysł szkraba. Tańczące dzieci mogą pochwalić się lepszą
motoryką, postawą ciała, a także umiejętnością zachowania równowagi niż ich
rówieśnicy. Taniec angażuje całe ciało i w zależności od wybranego stylu,
pomaga wzmocnić mięśnie nóg, pleców i ramion. Taniec łączy przyjemne z
pożytecznym!
LogoSensoryka© to zajęcia oparte na angażowaniu zmysłów, małej motoryki
oraz aparatu mowy Malucha. Są to trzy wiodące elementy każdego spotkania.
Każdą zabawę sensoryczną wzbogacamy o wyrażenia dźwiękonaśladowcze,
wierszyk, piosenkę, rymowankę.
W ten sposób zapraszamy uczestników do wciągającego, niezwykle ciekawego
świata zmysłów, manipulowania, doświadczania oraz mowy i komunikacji.
Dzieci podczas zajęć robią to, co lubią najbardziej – doświadczają,
jednocześnie wzbogacają słownictwo, uczą się koncentracji uwagi, komunikują
się oraz nawiązują wspaniałą więź z Rodzicem/rówieśnikami/opiekunem poprzez
wspólną zabawę.
Czytanie to świetny trening dla mózgu dziecka. Im szybciej opanuje tę
umiejętność, tym łatwiejsza będzie dla niego nauka innych przedmiotów.Kiedy
dziecko czyta, jego mózg bardzo wydajnie pracuje. Rozwija się wyobraźnia i
kreatywność, dziecko trenuje koncentrację i wciąż rozszerza zasób
słownictwa. Czytanie rozwija nie tylko inteligencję w klasycznym tego słowa
znaczeniu. Na dalszym etapie, kiedy dziecko sięga po dobrą literaturę,
kształtują się w nim empatia i prawidłowe zachowania społeczne. Metodę
symultaniczno-sekwencyjną, zwaną również sylabową lub krakowską, od kilku
lat zyskuje na popularności i można z powodzeniem zastosować ją u
najmłodszych przedszkolaków, które jeszcze nie umieją czytać. Metoda
sylabowa jest dla dziecka bardziej naturalna, jest bowiem bardzo podobna do
nauki mówienia.
DOGOTERAPIA jest jedną z form wspomagania rozwoju, rehabilitacji i leczenia
osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci.
Pozytywne oddziaływanie psa – terapeuty w strefie fizycznej, ale i
emocjonalnej, na dzieci poruszające się na wózkach, z porażeniem mózgowym,
autyzmem, zespołem Downa oraz w zakresie szeroko rozumianych problemów
socjalizacyjnych, to już fakt. Metoda ta polega na posiłkowaniu się
zaplanowaną obecnością psów w procesie rewalidacji osób z
niepełnosprawnościami. Z obserwacji praktyków wynika, iż stosowanie
dogoterapii niesie ogromne korzyści w procesie rehabilitacji i poprawę
funkcjonowania osób w niej uczestniczących.
Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu obejmują zakres profilaktyki (zajęcia z całą grupą) jak i terapię logopedyczną
(zajęcia indywidualne). Zajęcia mają na celu zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy oraz nasilaniu się już istniejących nieprawidłowości,
a także zmniejszeniu ryzyka wystąpienia dysleksji, a nawet zaburzeń osobowości. Na zajęciach indywidualnych prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu kształcenie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń mowy dziecka oraz stymulowanie jego rozwoju w taki sposób, by dziecko potrafiło prawidłowo porozumiewać się z otoczeniem. Terapia logopedyczna skierowana jest szczególnie do tych dzieci, które mają zaburzoną artykulację narządów mowy, opóźniony rozwój mowy z niepłynnością mówienia i zaburzeniem słuchu.
Oprócz terapii logopedycznej, którą objęte są dzieci z zaburzeniami i wadami mowy, wszystkie dzieci przedszkolne mają okazję korzystać
z grupowych zabaw logopedycznych. Są to zajęcia profilaktyczne, a tematy zabaw są dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości
dzieci w poszczególnych grupach. Efektem naszych wspólnych spotkań jest zawsze dużo radości, zabawy oraz ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny, oddechowy, percepcję słuchową, koordynację ruchową i sprawność manualną.
Zaangażowanie rodziców w proces terapeutyczny to zwiększenie szans na skuteczność terapii.
W przedszkolu prowadzone są konsultacje z logopedą dla zainteresowanych rodziców po wcześniejszym umówieniu się.